Zomer in de tuin
Het is eind juni, de langste dag en St. Jan zijn gepasseerd. Het is weer volop oogstseizoen van heerlijke biologische groenten op de Vijfsprong, van het land en uit de kas! Ondanks de zeer wisselende weersomstandigheden in de maand mei en begin juni, is het een productieve maand geworden in de tuin. Dankzij teamwerk van de tuinder, werkleiders, deelnemers aan de dagbesteding én vrijwilligers.
Er is een mooi aanbod aan groenten voor zowel de eigen keuken, de winkels en onze zelfoogsters. Vanaf april kon er al volop bladgroen geoogst worden in de kas en een eerste lichting bieten en kool. En nu, eind juni, staat de kas al weer vol met de zomergroenten en kruiden, waarvan komkommer, basilicum en Nieuw-Zeelandse spinazie al geoogst worden.
Het wisselvallige weer vraagt wel flexibiliteit van een ieder en zoals de tuinder, die regelmatig zijn plannen en prioriteiten voor de dag of hele week moet bijstellen. Maar ook de deelnemers aan de dagbesteding worden uitgedaagd om mee te bewegen in wat het wisselende weer en dagprogramma van hun vraagt. Staat bijvoorbeeld de hele dag plantgoed poten op de agenda, dan kan het bij droogte zo maar toch wieden en schoffelen worden. Op andere momenten maken we gebruik van de voorspelde regen en worden er in een week zo meer dan 6 soorten groenten geplant.
In de groentetuin hebben we met de risico’s van het weer te maken. En helaas worden deze steeds extremer! Dit voorjaar gingen we van het ene uiterste naar het andere. Half mei was er nog schrale wind uit het noord- en noordoosten en hoge temperaturen. Het werd daarmee plotseling heel droog en stoffig. Daarna ging de temperatuur fors naar beneden en was er veel neerslag. Binnen 5 dagen meer dan 40 mm, waaronder ook veel hagelbuien. Het Pinksterweekeinde gingen de temperaturen weer sky high de andere kant op. Extremen van 30 graden! De gewassen in de kas groeien wel lekker weg met de hoge temperaturen, maar voor ons mensen wordt dat gedurende de ochtend al snel te heet. Toch is er ook stress voor de planten, zowel binnen als buiten.
Zo hebben de komkommerplanten in de kas helaas een klap gehad van de uitschieters in temperatuur, waardoor bij diverse planten de top is verbrand. Gelukkig zijn deze planten veerkrachtig en vormen ze geleidelijk een nieuwe groeischeut. Even geduld hebben we daar wel voor nodig. Andere gewassen hadden juist weer last van de nattigheid. De bonen, pompoenen en suikermais die in tijde van droogte op het land werden gezaaid, kregen het zwaar te verduren met te hoge neerslag en lage temperaturen! Een slechte opkomst en de noodzaak opnieuw te zaaien was het gevolg.
Gelukkig waren er ook veel groenten die het goed deden, er kwamen er steeds meer bij om te oogsten op het land. Zoals andijvie, bosuitjes en bosprei, meiraap en witte rettich. Ook peulen cq doperwten, kapucijners en tuinbonen oogsten we deze maand. Dit jaar hebben we de eerste goede oogst van rabarber gehad. De planten hadden een paar jaar nodig om zich goed te ontwikkelen en productie te leveren. Rode en witte bessen zijn nu ook te oogsten. Al met al een mooi assortiment!
In het kader van vernieuwing hebben we dit jaar ook een aantal primeurs; zoals de Nieuw-Zeelandse spinazie die vanaf nu in de kas geoogst kan worden! Eind juni zijn we ook begonnen met het uitplanten van een leuke variatie aan klimbonen in de kas: snijbonen, kousenband en gele, paarse- en groene klimbonen.
We zien uit naar het resultaat en hopen dat veel klanten er van komen meegenieten.


