Skip to main content
Logo Urtica de Vijfsprong.nl

cliëntinformatie en vertrouwenspersoon

Soms kan het voorkomen dat je ontevreden bent over de zorg die je (niet) krijgt, of je ervaart dat er sprake is van niet vrijwillige zorg, dan kan je contact opnemen met onderstaande mensen.
  • Christel Brunsveld

    vertrouwenspersoon Wet Zorg en Dwang

    Telefoon: 06-30481646
    Is er iets wat je wil, maar niet mag of is er iets wat je moet, maar niet wil? Dan kan je contact openen met Christel
  • Extern vertrouwenspersoon

    Telefoon: 06-53885459
    Voor alle vragen of klachten die niet onder de wet zorg en dwang vallen kan je contact opnemen met Elsbeth.
  • Marianne, portret

    Intern vertrouwenspersoon

    telefoon: 06-51720312

    Soms weet je niet waar je terecht kan of is de drempel te hoog. Dan kan de Marianne je verder helpen

  • Logo Quasir

    Klachtenfunctionaris van Quasir

    Telefoon: 06-48445538
    Kom je intern niet verder met je klacht, dan kan Quasir je verder helpen met klachtenbemiddeling

    Door de vele regels is het soms onduidelijk bij wie je moet zijn met je vraag of klacht. Als je woont of werkt bij Urtica de Vijfsprong kan je altijd naar Marianne. Zij kan je helpen met het verhelderen van je vraag en je in contact brengen met de juiste persoon. In het schema hieronder hebben we het in beeld gebracht.

    Voorlichtingsfilm over vertrouwenspersoon voor Urtica Animatiefilmpje Cliëntvertrouwenspersoon Wet Zorg en Dwang

    Ben je ontevreden over de zorg, dan kun je altijd een klacht indienen. dat kan best ingewikkeld zijn, dus vraag hulp als je er niet uitkomt.

    A. Heb je een klacht over de zorg of begeleiding en gaat het niet over onvrijwillige zorg, dan kunnen onderstaande stappen je op weg helpen. Dit betreft de WKGGZ. Heb je een klacht over onvrijwillige zorg zie B.
    1. Probeer de klacht eerst te bespreken met degene waar het om gaat. Je kunt de klacht ook bespreken met je persoonlijk begeleider.
    2. Je kunt je klacht ook direct bespreken met je behandelaar of de orthopedagoog.
    3. Of bespreek je klacht met de intern vertrouwenspersoon van Urtica zodat je kunt vragen wie jou het best bij jouw klacht kan ondersteunen.
    4. Je kunt ook de externe Cliëntenvertrouwenspersoon zorg direct inschakelen en de situatie met haar bespreken. Indien nodig kan zij je ondersteunen om een klacht in te dienen. Contactgegevens zie hierboven.
    5. Kom je er met hen niet uit, of wil je deze stappen overslaan, dan kun je bemiddeling door de klachtenfunctionaris van Quasir inschakelen. Contactgegevens Quasir zie hierboven. 
    6. Wanneer je een officiële klacht in dient krijg je binnen zes weken een reactie op jouw ingediende klacht.

    Je kan via onderstaand online formulier in contact komen met de klachtenfunctionaris van Quasir

    B. Heb je een klacht met betrekking tot onvrijwillige zorg (WZD)? Dan kunnen onderstaande stappen je op weg helpen.
    1. Probeer de klacht eerst te bespreken met degene waar het om gaat. Je kunt de klacht ook bespreken met je persoonlijk begeleider. Je kunt ook ondersteuning vragen van iemand zoals bijvoorbeeld de intern vertrouwenspersoon.
    2. Je kunt je klacht ook direct bespreken met je behandelaar of de orthopedagoog.
    3. Verder kun je altijd ondersteuning vragen aan de cliënten vertrouwenspersoon wet zorg en dwang. Zij kan je informatie en advies geven over je rechten bij onvrijwillige zorg.
    4. Als je besluit een klacht in te dienen wordt deze behandeld door de klachtencommissie onvrijwillige zorg van Quasir.

    De cliëntenvertrouwenspersoon wet zorg en dwang kan je steunen bij het indienen van deze klacht.

    D. Wat als mijn klacht niet naar tevredenheid wordt afgehandeld?

    Wanneer je het niet eens bent met de klachtbehandeling kun je ook naar de geschillencommissie stichting Zorggeschil. De klachtenfunctionaris kan je hierbij helpen. Via https://zorggeschil.nl/melding/ kun je bij hen je geschil melden. Stichting Urtica is voor de Wet Zorg en Dwang, Wet voor de verplichte GGZ, Gehandicaptenzorg, JW en WMO bij deze stichting aangesloten.